Slöjd

Pedagogisk planering för slöjd.

Syfte

Genom undervisningen i ämnet slöjd ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsätt­ningar att utveckla sin förmåga att:

• formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker

• utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt utifrån syftet med arbetet

• möjligheter att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.

Ur LGR 22

Centralt innehåll

I årskurs 1–3
​
  • Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker

• Slöjdens arbetsprocesser

• Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer

Ur LGR 22

Undervisning och genomförande

• Eleverna kommer att prova olika tekniker och material för att träna finmotorik och lära sig hur arbetsprocessen i slöjd ser ut.

• Eleverna kommer göra egna skisser och mallar att arbeta utifrån egen design samt vi pratar form och funktion.

• Eleverna kommer lära sig arbetsgången vid ytbehandling och hur vi sammanfogar de olika material vi arbetar med såsom spik, lim, skruv, nål och tråd m.m.

• Eleverna kommer att arbeta med olika material såsom trä, metall, tyg, tråd och ull m.m.

• Eleverna kommer lära sig namnet på och hantera verktyg, hammare, såg, rasp, fil, sandpapper, vinkelhake, olika sorters nålar, textilsax och måttband m.m.

• Eleverna kommer följa skriftliga instruktioner och utvärdera sina arbeten.

• Eleverna lär sig sy på symaskin och får ett symaskinskörkort.

• Eleverna lär sig om vikten av säkerhet vid slöjdarbete. Vi går igenom de regler som finns och eleverna följer dessa.

​

Om ni är intresserade av hela läroplanen för slöjd med tillhörande kunskapskrav kan ni hitta dem här.